Załóżmy, że stworzyliśmy stronę internetową. Zawiera ona interesującą treść, która spopularyzowana może przynieść nam spory zysk. Jedynym problemem jest jej pozycja w wynikach wyszukiwarki. Nie interesują nas pozycje 200+, chcemy znaleźć się na pierwszej, maksymalnie drugiej stronie wyników. Mamy dwa wyjścia: podkasać rękawy i samemu zabrać się za pozycjonowanie lub zlecić to specjalistom.
Oczywiście, samodzielna praca nad stroną, na przykład pozyskiwanie wartościowych linków poprzez wartościowe artykuły pisane na blogach typu pressel page, po dłuższym czasie przyniesie spodziewane efekty, strona podskoczy w rankingu. Jednak jeden pasjonat/laik to za mało, aby wystarczająco ją wypromować. Jeśli więc planujemy pobawić się hobbistycznie nic nie stoi na samodzielnym działaniu. Natomiast, jeśli jak założyliśmy, chcemy zarabiać na stronie, to konieczny okaże się kontakt ze specjalistami.
Rzecz jasna nie pracują oni za darmo a sama cena pozycjonowania uzależniona jest od kilku czynników. Pierwszym z nich jest tzw. konkurencyjność fraz. Zależna jest ona od wyniku, jaki otrzymujemy po wpisaniu żądanej w wyszukiwarkę. Im więcej, tym większa ilość stron, które bić się będą z naszą w osiągnięciu jak najlepszego miejsca. I tak np. po wpisaniu frazy „seks” wyszukiwarka znalazła 140,000,000 wyników. Dla porównania, hasło „gramatyka historyczna” znajduje się na 177,000 stronach. Rzecz jasna, im większa konkurencja, tym drożej.
Drugim elementem składającym się na wysokość ceny pozycjonowania jest wysokość, jaką dana strona ma osiągnąć. We wszystkich przeglądanych przeze mnie cennikach opłata naliczana była za osiągnięcie miejsca 1-10. Niższe były za darmo.
Połączmy te informacje. Jeśli nasza strona będzie promowana poprzez popularną frazę, a będziemy chcieli osiągnąć wynik średni (miejsca 6-10) przyjdzie nam miesięcznie zapłacić w przedziale od 90 do 135 złotych. Gdy zaś będziemy chcieli użyć frazy mało popularnej, wtedy cena pozycjonowania za te same miejsca wyniesie nas średnio 30 złotych na miesiąc.
Jak widać w zależności od wybranej pozycjonowanej frazy i wysokości w wynikach ceny mogą być różne. Jednak, gdy chcemy szybko znaleźć się na samym szczycie popularności dobry zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie oddać sprawy w ręce profesjonalisty niż próbować samemu.