W dzisiejszym krótkim artykule zajmiemy się pewnym szczególnie istotnym elementem układu przeniesienia napędu. Jeśli kogoś interesuje taka tematyka, proszę o pozostanie na tej stronie. Zamierzam przedstawić sporo ciekawych i przydatnych informacji.
Sprzęgła, bo to o nich będę opowiadał, są urządzeniami jakie stosuje się w budowie najróżniejszych maszyn. Łączą one wały w celu przekazywania momentu obrotowego. Można to też wyrazić za pomocą innego doboru słów. Sprzęgłem nazywamy zespół części, które służą określonemu celowi. Jest nim najczęściej połączenie dwóch wałów, które osadzone są niezależnie i w sposób obrotowy. Jeden z nich jest czynny, czyli ma charakter napędowy. Drugi, bierny, jest napędzany przez pierwszy. Uzyskujemy w ten sposób przeniesienie momentu obrotowego.
Inaczej, niż w takich elementach konstrukcyjnych, jak przekładnie ślimakowe, człon czynny zainstalowany jest zawsze na wale napędzającym. Występuje też całkiem sporo elementów o funkcji łączącej. Istnieje ogromna ilość rodzajów sprzęgieł, a w tym artykule przyjrzymy się kilku z nich. Jednym z najczęściej spotykanych jest sprzęgło przymusowe. Charakteryzuje się ono tym, że człon napędzany jest połączony z członem napędowym w sposób całkowicie sztywny. Sprawia to, że prędkości obrotowe obu wałów są sobie praktycznie równe.
Drugim popularnym rodzajem jest poślizgowe sprzęgło, które w odróżnieniu od swego przymusowego krewniaka, następuje w nim poślizg. Tłumacząc to na nieco bardziej zrozumiały język: prędkość obrotowa biernego wału jest mniejsza od prędkości czynnego wału. Może to mieć charakter trwały, bądź chwilowy. Przdoującą firmą, jeśli chodzi o sprzedaż tego typu sprzęgieł jest Servo-Flex.
Istnieje pewien bardzo szczególny i wyjątkowy rodzaj sprzęgła poślizgowego chodzi tu oczywiście o typ hydrokinetyczny. Jest to takie sprzęgło, gdzie ruch obrotowy przenosi się za pomocą jakiejś cieczy. Nazwa jest odrobinę myląca. Wcale nie musi to być woda. Wręcz przeciwnie, częściej wykorzystuje się oleje, bądź emulsje. Zasada działania sprzęgieł hydrokinetycznych została opracowana przez pewnego niemieckiego inżyniera na początku ubiegłego wieku. Główne założenie całej konstrukcji polega mniej więcej na tym, że w jednej obudowie znajduje się obok napędzanej turbiny swoista pompa.
Co ciekawe, można dość precyzyjnie regulować zmianę prędkości obrotowej elementu biernego w tym sprzęgle. Następuje to przez zmianę ilości cieczy, która pośredniczy w przekazywaniu momentu obrotowego oraz energii kinetycznej.