Łożyska stosowane są praktycznie w każdej maszynie i każdym urządzeniu przemysłowym. Nie mówimy już tutaj nawet o tak oczywistym zastosowaniu łożysk jak motoryzacja, która po prostu w ogóle by nie powstała, gdyby łożyska nie zostały wymyślone. Warto tutaj spojrzeć na to zagadnienie z nieco szerszej perspektywy, która pokazuje nam, jak bardzo rozległym tematem są łożyska. Mamy w końcu do dyspozycji mnóstwo wariantów łożysk, ich typów i modeli. Każdy zaś przeznaczony jest do zupełnie innego zastosowania, do przenoszenia zupełnie innych obciążeń. Oczywiście szczegółową wiedzę na ten temat powinniśmy pozostawić raczej specjalistom, niemniej jednak większość mechaników samochodowych, powinna przynajmniej w podstawowym zakresie rozróżniać łożyska i ich podstawowe zastosowanie.
Łożyska stożkowe
Jednym z typów łożysk stosowanych stosunkowo powszechnie, są łożyska stożkowe. Składają się one z dwóch pierścieni ze stożkowymi bieżniami, oraz wałeczków w kształcie lekko ściętego u góry stożka. Wykorzystywane będą przede wszystkim do przenoszenia stosunkowo dużych obciążeń promieniowych i osiowych, jak również, podobnie do łożysk kulkowych skośnych, do osiowego ustawianiu wału w jego oprawie. Charakteryzują się tutaj jednak zdolnością do przenoszenia znacznie większych zakresów obciążeń, co pozwala nam zastosować je w trudniejszych warunkach pracy. Mają także wspólną cechę z łożyskami walcowymi, czyli dopuszczają bardzo małą niewspółosiowość wału i oprawy. Generalnie rzecz ujmując, łożyska stożkowe będą typem łożysk do zastosowań stosunkowo specjalistycznych. Najczęściej wykorzystywane będą we wszelkiego rodzaju obrabiarkach do metali, gdzie dochodzi do stosunkowo dużych obciążeń w czasie pracy właściwej.
Łożyska kulkowe skośne.
Tutaj tak samo jak w przypadku łożysk stożkowych, będą one przenosić obciążenia osiowe i promieniowe, jednakże w nieco mniejszym zakresie i o mniejszym natężeniu. Będzie to prowadzić do pewnych ograniczeń w zastosowaniu, bowiem w najtrudniejszych warunkach pracy, nie będzie można ich zastosować. Warto tutaj także podkreślić, iż łożyska kulkowe skośne będą zazwyczaj stosowane parami. Najczęściej wykorzystywane są do ustawiania osiowego wału, oraz do przenoszenia obciążeń osiowych, rzadziej promieniowych i złożonych. Charakteryzują się duża dokładnością położenia czół pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego względem bieżni, co ułatwia ich zestawianie w pary. Do naszej dyspozycji pozostają tutaj:
- Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe
- Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe
- Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe
W zależności od zapotrzebowania w danym przypadku będą dobierane odpowiednie modele względem konkretnych wymagań danego łożyskowania. Oczywiście specjalistycznych parametrów nikt tutaj za bardzo nie będzie w stanie spamiętać, niemniej jednak podstawową wiedzę w tym zakresie, każdy mechanik samochodowy czy też serwisant maszyn i urządzeń przemysłowych powinien posiadać.