Każdy ma prawo do własnego zdania

Każdy z nas ma prawo do własnego zdania – żyjemy w wolnym kraju, a więc możemy się swobodnie wypowiadać. Wszyscy możemy mieć swoje zdanie na różnorodne tematy. Możemy mieć swoje upodobania, możemy posiadać swoje subiektywne preferencje i swoje zainteresowania. To właśnie dlatego nasze społeczeństwo, zresztą każde inne społeczeństwo również, cechuje tak ogromna różnorodność. Wszyscy jesteśmy inni przez to, co myślimy, bo jest to subiektywne, czyli mówiąc prościej jest to tylko „nasze”. Czy subiektywne zdanie społeczeństw można w jakiś sposób wykorzystać do celów konstruktywnych? Oczywiście, jak najbardziej i zresztą praktykuje się to już od dawna.

Mowa o badaniach rynkowych

Przykładem zastosowania subiektywnej opinii każdego człowieka są badania opinii. Inaczej nazywa się je badaniami rynkowymi albo też badaniami konsumenckimi. Podczas takich badań poznaje się subiektywną opinię każdej z badanych osób i, co ciekawsze, opinii może być tyle, ile osób jest badanych. Badania opinii mogą dotyczyć na przykład określonych branż na rynku – może to być branża odzieżowa, spożywcza czy też elektroniczna. Badania opinii mogą być nieco bardziej zawężone – mogą dotyczyć tylko konkretnych produktów albo konkretnych usług.

Ważne jest natomiast to, by opinie faktycznie były tak różnorodne, jak jest to tylko możliwe. Takie zróżnicowane opinie dają możliwość dokładniejszej weryfikacji produktów i usług i to pod różnym kątem. Niektórzy konsumenci zwracają uwagę na jedne aspekty, natomiast dla innych liczyć się może coś zupełnie innego, a więc spojrzenie z różnych stron jest jak najbardziej potrzebne. Niemożliwością byłoby przeprowadzenie badań na kilku zaledwie osobach, bo zdania byłyby może zbyt bardzo do siebie podobne. A w badaniach opinii ważna jest różnorodność.

Czy weźmiesz udział w badaniu?

Badania opinii są przeprowadzane regularnie przez różne agencje badawcze oczywiście na zlecenie firm i zakładów, które chcą się rozwijać zgodnie z sugestiami swoich klientów. Sęk w tym, że nie wszyscy klienci chcą brać udział w takich badaniach. Dlaczego? Powody są różne. Jedni nie mają na o czasu, co jest w dzisiejszych czasach całkowicie zrozumiałe, bowiem wszyscy jesteśmy często zaganiani do tego stopnia, że ciężko nam jest znaleźć wolną chwilę tylko dla siebie. Ale innym powodem jest monotonia takich badań. Najczęściej stosuje się bowiem badania cati i choć nazwa być może teraz nic konkretnego nam nie mówi, to jednak wszyscy ten rodzaj badań doskonale znamy. Badania cati to badania telefoniczne, a taki telefon otrzymaliśmy już zapewne niejeden raz.

Być może gdyby forma badań była ciekawsza, to więcej konsumentów dawałoby się namówić na wzięcie udziału w badaniach. Jak się więc okazuje badania same potrzebuję ewolucji i rozwoju, a nie mają się tylko przyczyniać do rozwoju rynku w poszczególnych dziedzinach i branżach. Kreatywni pracownicy agencji badawczych z całą pewnością już od dawna głowią się, jaka forma badań byłaby przez konsumentów postrzegana jako ciekawa i zachęcająca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.